Veronica Onlajn

En av mina kreativa platser i livet =).

Vi flippade ut i Budapest

Jag och Miikka impulsbokade en kort resa till Budapest.

Parlamentsbyggnaden

Det var varmt i Sverige och så även här – som varmast 33oC. För att citera min syster när vi var i Bologna i Italien, augusti 2012:

Vi sprang som kackerlackor från skugga till skugga.

Det var precis det vi gjorde här också.

Vi promenerade längs Donau och satte oss vid ett tillfälle på en bänk och betraktade Budaslottet och olika byggnader på andra sidan älven. När vi passerade Parlamentet stod vi och betraktade den vackra byggnaden en stund. Nu hade jag bara mobilen med mig att ta kort med, nästa gång får det bli den vanliga i högsta hugg!

Lunch på Red Pepper

En sen lunch intogs på en Red Pepper-restaurang där gulaschen var väldigt smakrik och kaffet likaså. Runt om i stan finns det små parker som inbjöd till lite vila och betrakta omgivningen, bland annat Szabadság tér, Frihetstorget, med flera minnesmonument.

Ingen av oss hade gjort någon research på Budapest innan vi åkte (jag har en förkärlek till det annars), så Miikka googlade på restauranger och hittade en som verkade intressant en bit bort från hotellet. Efter en uppfriskande dusch och lite vila på rummet med AC:n påslagen, begav vi oss ut i värmen igen. Vi hade kommit bara några hundra meter när det började åska och regna – det slutade med att vi vände på klacken och satte oss på hotellrestaurangen, Fatal Restaurant.

Jag beställde en schnitzel och Miikka fläsklägg. Min schnitzel var lika stor i diameter som min underarm är lång(!) och Miikkas portion var också väldigt rejäl med ett grillat fläsklägg på en bädd av stekt potatis, knödel och champinjoner.

Frihetsbron

Hotellet är beläget på Váci utca i stadens innerstad, några minuters promenad från Saluhallen och Frihetsbron. Vi behövde sträcka på benen efter maten och korsade bron, jag tog några foton på huset som inhyser Gellért Spa och Danubius Hotel Gellért. Min kollega Harald pratar sig varm om detta stället =).

På dag nummer två i Ungerns huvudstad blev vi tvättäkta turister och köpte åkpass på Hop on-Hop off-bussar! I värmen var det väldigt skönt att slippa gå transportsträckorna. Vi kom över Donau och upp på Gellérthöjden och Citadella med en spektakulär utsikt över Budapest – ett måste att se!

Gellérthöjden med sin fantastiska vy över Budapest.

Här började vi prata med ett äldre par från Florida som hade åkt runt i Europa. När de berättade att de hade besökt Normandie så slet jag upp min telefon och skrev upp deras restips =). Miikka började genast planera för en bilresa till Normandie =D.

Han vill bland annat se platserna där trupper landsteg på Dagen D under andra världskriget. Jag vill se Bayeuxtapeten i Bayeux som tillverkades på medeltiden samt ta mig (oss) till Mont-Saint-Michel med sitt gamla kloster. Jag är helsåld på historiska platser och byggnader =).

När vi kom tillbaka till Pragsidan om Donau letade vi efter något öppet lunchhak, hittade en Red Pepper-restaurang men fick veta att allt var uppbokat. Precis runt hörnet fanns ett fik – vi fick tillbaka energin och mitt lite blodsockerpåverkade humör blev mycket bätte.

Flippermuseum med fria spel!

Siktet var inställt på att besöka ett flippermuseum några gator bort – vi betalade inträde och jag såg hur ögonen lös av lystnad på Miikka. Tänk er 130-140 flipperspel från olika tidsepoker, du får spela hur mycket du vill från morgon till kväll. Vi var där i några timmar och lär besöka stället fler gånger.

Det är alltid samma sak när man är på resa, sista dagen är en ”transportdag”. Taxin skulle komma och hämta oss vid hotellet klockan 16.00, så vi hade en hel dag till att turista, men valde att strosa runt och bara vara. Har man minisemester så har man. Vi tog en kopp kaffe på ett fik som sa sig ha det godaste kaffet i stan – det var det inte, men det var fint serverat.

Vi korsade Frihetsbron igen och gick till Gellérts, satte oss på terrassen, avnjöt varsin iskaffe och vatten. En liten kille på några år tultade runt där och flirtade med servitriserna som inte kunde låta bli att underhålla honom =). Tillbaka över bron gick vi in till Saluhallen och köpte två korvar för de sista pengarna och satte oss på en bänk. Bara för att man var på väg därifrån så gick tiden så sakta, men vi kände oss färdiga för den här gången.

Min syster, Jessica, både lämnade och hämtade upp oss på Landvetter och passade katterna under tiden. När jag slog på mobildata på telefonen när vi kom till ankomsthallen för att ringa henne, så fick jag dessa.