Veronica Onlajn

En av mina kreativa platser i livet =).

Italientrio

En rundresa med historiska inslag

Den 8 juli kom jag hem från en resa till Italien med min storasyster och lillebror. Vi flög till Rom där vi bodde på ett fyrstjärnigt hotell. Vi funderade på att dra loss två av stjärnorna på fasaden för att göra det mer rättvist.

Destination Pompeii

Tidigt på morgonen dagen efter vår ankomst till Rom, kom en minibuss och hämtade upp oss. Chauffören var en charmig karl vid namn Achille som berättade lite anekdoter längs Amalfikusten.

I bussen satt fyra amerikanare – ett medelålders par och två yngre tjejer med asiatiskt ursprung – alla från New York. Ingen av dem var så pratsamma, men vi ställde frågor och försökte få igång samtal och diskussioner med de övriga. Till slut tröttnade vi och höll låda själva med Achille mellan hans berättelser.

Amalfikusten

Vi stannade till några gånger längs vägen för frukost, några utkiksplatser och senare lunch. Achille rattade oss säkert längs de smala och slingrande vägarna och styrde kosan först mot Neapel och vidare till Pompeji där vår guide, Hector, visade oss runt bland ruinerna.

Hector, lokal guide i Pompeji

Därifrån tog vi motorvägen till Rom där vi blev avsläppta vid hotellet. Vi skulle kunna tänka oss att åka tillbaka till Pompeji, men då bara med en audioguide så man kan gå runt i sin egen takt. Nu var det bara det som drar turisterna mest, som bordellerna ;).

Roma – den eviga staden

Jag och Jessica, som har varit i Rom tidigare, visade Henrik flera ställen som Pantheon, Colosseum och Forum Romanum samt många mindre platser. Pantheon, detta gamla tempel som man aldrig tröttnar på, är ett måste att besöka varje gång man åker till Rom.

Har du inte besökt Pantheon så har du heller aldrig varit i Rom.

– Veronica

Vatikanstaten

Vi fick även besökt Vatikanstaten för första gången under en hetsig guidning av Ekaterina. Blir det en nästa gång får det bli med en audioguide även här. Det var väldigt mycket folk och varmt, så vi var helt slut när vi kom ut därifrån. Så här i efterhand kommer jag knappt ihåg allt jag har sett, tack och lov för foton jag har tagit!

Vatikanstaten i Rom

Venezia

Efter fyra nätter i Rom tog vi tåget till Venedig där vi stannade i fem nätter. Vi älskar den staden och jag får aldrig nog av att gå i trånga gränder och över broarna oavsett tid på dygnet.

Grand Canal med utsikt mot katedralen Santa Maria della Salute.

Vi åt flera gånger på Rossopomodoro – fantastisk mat och service – njöt av värmen och traskade runt. Med tanke på alla turister valde vi att ta oss fram i smågränderna och kom fram mycket enklare. Henrik hittade lätt överallt så vi följde honom.

Klassisk musik är något vi alla gillar att avnjuta och bäst är det live. En konsert skulle spelas i en kyrka, så vi köpte biljetter till föreställningen och tog därefter en promenad för att se solnedgången.

Det anrika Caffé Florian som öppnade sina portar den 29 december 1720, då under namnet Alla Venezia Trionfante, fick äran av ett kvällsbesök. Vi tog en fika (fast det kanske är fel att använda det svenska ordet för något så tjusigt italienskt). Det var skönt att bara sitta ner lite och få en paus från folkmängderna.

Namnet på ändrades senare till Caffé Florian för att hedra dess grundare Floriano Francesconi. Här har många kända personer avnjutit en kopp kaffe och sett venetianer och turister passera på Markusplatsen: Casanova, Charles Dickens, Lord Byron, Max von Sydow…

Morgonkaffe på Caffé Florian rekommenderas!